تبلیغات
فَقـَــط خُــدا. . . - حقیقت تقوی
فَقـَــط خُــدا. . .
قلب و دل حرم خداست، در حرم خدا غیر خدا را راه ندهید..."امام صادق(ع)"
 
پنجشنبه 23 شهریور 1391 :: نویسنده : صالحین


تقوی در معنی: نگه داشتن و پرهیز.
تقوی در شرع: باز داشتن خود از هرچه زیان آخرتی دارد، به اینکه پرهیز کند از مخالفت پروردگار در اوامر و نواهی.

تقوی از نظر امام صادق(ع): هر جا امر خداست حاضر باشی و جایی که نهی خداست حاضر نباشی.
.
.
.
بنابر این تقوی دارای دو جهت است:
اول اکتساب طاعات و امتثال اوامر الهی به اینکه سعی کنیم واجبی ترک نشود و در مرتبه ی بعد تا آنجا که بتوانیم مستحبات را ترک نکنیم.
دوم دوری کردن از محرمات و ترک نواهی پروردگار ، یعنی از چیزهایی که به جا آوردنش موجب خشم و سخت اوست خودداری نماییم .. در مرتبه ی بعد مکروهات را نیز ترک نماییم.

نکته: کسی که طالب سعادت و مقام شامخ تقوی است باید به جهت دوم تقوی بیشتر اهمیت دهد. زیرا اگر از محرمات پرهیز کرد عمل خویش به هر کمی و کاستی ای که باشد پذیرفته و او به خدا نزدیک تر است. جز این نیست که خداوند تنها از پرهیزگاران می پذیرد(سوره ی مائده 30).

پیامبر(ص): کفایت می کند با نیکوکاری از دعا ، آنچه طعام را از نمک کفایت می کند.
یعنی همانگونه که برای گوارا شدن غذا مقدار مختصری نمک کافی است، برای مستجاب شدن دعا هم اگر شخصی متقی باشد مختصر دعایی کافی ست.

نکته: پاره ای از گناهان کبیره باطل کننده ی اعمال صالحه است.

پیامبر(ص): نخوردن لقمه ی حرام نزد خداوند از دوهزار رکعت نماز مستحبی خواندن بهتر است.

امام صادق(ع): رد کردن یک درهم به صاحبش نزد خداوند با هفتاد حج مقبول برابر است.

امام صادق(ع): سعی و کوشش کنید در به جا آوردن اعمال صالح و اگر اعمال صالح انجام نمی دهید ، پس معصیت نکنید. هر آینه که کسی بنا کند و خراب نکند بنایش بالا می رود هر چند که کم باشد. کسی که بنا می کند و خراب می کند ، بنایی ندارد .

رسول الله(ص): کسی که سبحان الله بگوید خداوند درختی در بهشت برایش مهیا می کند.
مردی از قریش برخاست و عرض کرد: پس ما در بهشت درختان بسیاری داریم ؟
حضرت فرمود: آری ، ولی بترسید از اینکه آتش به سوی آنها بفرستید و همه را بسوزانید..

پیامبر (ص) فرمود: روز قیامت اقوامی هستند که با داشتن حسناتی مانند کوه های مکه ، امر می شود ایشان را ببرند ..
پرسیده شد آیا نمازگزاران بودند؟
فرمودند: آری، نماز می خواندند ، روزه می گرفتند ، پاره ای از شب را به عبادت مشغول بودند ولیکن هرگاه بر آنها چیزی از دنیا پیدا می شد خود را بر آن می افکندند(یعنی رعایت حرام و حلال را نمی کردند).

پیامبر(ص):
خدای را ملکی است که هر شب بر بیت المقدس ندا در می دهد:هرکس حرامی را بخورد خدا هیچ عملی از او را نمی پذیرد، نه واجب و نه مستحب.
آنقدر نماز بخوانید و برپا بایستید که مثل میخ های کوبیده در زمین شوید و آنقدر روزه بگیرید که در ضعف مانند چوبهای تراشیده شوید.
خدا اینکار را از شما نمی پذیرد مگر با ورع و تقوی ای که شما را از گناه بازمی دارد.

بنابر این اهل ایمان باید خیلی بترسند و زیاد مواظب خود باشند تا کار خیری که انجام می دهند ، آنرا به درجه ی عالی و مقام قرب و جوار آل محمد(ص) برسانند و مبادا به واسطه ی به جا آوردن گناهی باطل و ضایع شود.
زهی خسران و زیان کاری که انسان به دست خودش سرمایه اش را هدر می دهد .

خداوند به حضرت موسی وحی فرمود:
به درستی که بندگان من نزدیک نشدند به چیزی که پسندیده تر باشند از سه چیز: زهد در دنیا ، پرهیز از گناهان ، گریه کردن از ترس من. زاهدین در دنیا ، پس جای ایشان در بهشت است. اما گریه کنندگان از خوف  من ، پس جای ایشان در محل بلندی است ک با ایشان کسی درآن هم مقام نیست . اما پرهیزکاران ، به درستی که اعمال خلایق را بازرسی می کنند ولی اعمال ایشان را تفتیش نمی کنند. ( یعنی بی حساب وارد بهشت می کنند)



هدف ما از ارائه ی این مباحث شناخت بیشتر از تقوی که نتیجه ی شناخت مهلکات اخلاقی(گناهان) می باشد.
ابتدا از مهلکات اعظم (گناهان کبیره) آغاز می کنیم. بدیهی ست مطالب قابل ذکر در این وبلاگ تمام و کمال مهالک نمی باشد..






 
درباره وبلاگ

حضرت امام صادق (ع) می فرمایند:
هرگاه آدمی گناهی کند نقطه ی سیاهی در دلش پدید می آید ..
اگر توبه کرد، آن نقطه پاک می شود و اگر باز هم گناه کرد، آن نقطه بزرگتر می شود تا جایی که همه ی دلش را فرا می گیرد و از آن پس، هرگز روی رستگاری را نمی بیند.
(میزان الحکمه جلد 4)

مدیر وبلاگ : صالحین

نویسندگان
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


استخاره آنلاین با قرآن کریم